Motokros – sport několika tváří.
Příznivci, nadšenci a fanatici do motokrosového sportu mi jistě dají za pravdu, že podívaná na tento moto sport je jedním z nejkrásnějších pohledů na světě. Pohledů, doprovázeným burácivým zvukem motorů. Motorů, které i ty mají svá specifika, tóniny, podle třídy kubatury. Jde doslova o koncert, postavíte-li se do těsné blízkosti startovního roštu těsně před spuštěním startovního rámu.
Déšť a bláto dodávají celé podívané na atraktivitě. Jistě, nejeden jezdec by se teď mohl ohradit, že závody terénních motorek na asfaltu postrádají význam. A mají rozhodně pravdu. Jako diváka mě vždy uchvátí, jak se jezdci dokážou během pár kol změnit téměř k nepoznání. Na začátku naleštěné stroje a vyžehlení jezdci, na konci závodu většinou „banda“ zablácených koulí. Ale to co je mezi touto proměnou je právě ten pohled, který vás prostě musí uchvátit.
Dokonalé vedení stroje, znalost, kdy a jak vysednout, přidat či ubrat plyn. Mít oči doslova i na zadní straně helmy, protože mumraj závodníků je doslova jak valící se lavina. Dobře vytipovat stopu v zatáčce, dokonale načasovat rychlost a odskok na dlouhých skocích s přidáním plynu na plno. Kontrolovat dopad a hlavně odjezd, protože lavinu za vámi podobných kaskadérů, rozhodně nechcete mít na zádech. To vše jsou hodiny a hodiny tréninku a nemalá finanční suma.
Adrenalin, který se závodníkům vyplavuje do těla, je žene k ještě větším výkonům, až na hranici vlastních možností. A proto není o kolize a pády nouze. Jsou to ostřílen a tvrdí hoši a jejich práh bolesti je daleko za hrací obyčejného smrtelníka. Přesto je to sport nejen náročný, ale především rizikový. I přes bezpečnostní vybavení a nejmodernějších chráničů se zkrátka čas od času každý závodník setká se situací, kdy lékařská pomoc je na místě. Tady rozhodně musím, vyzdvihnou práci pořadatelů i na amatérské úrovni, kteří vždy podle norem a pravidel dbají na přítomnosti zdravotníků na jakémkoli závodě. Zdravotníků, kteří jsou malou jistotou jezdců a jakousi oporou, aby své moto hranice mohli posouvat ještě dál.